5 tips voor een georganiseerd huishouden

dinsdag 12 juli 2016

5 huishoudorganisatie geheimen

5 huishoudorganisatie geheimen

Naast de 10 gewoontes om een opgeruimd en schoon huis te houden, heb ik ook nog 5 geheime organisatietips om je huishouden soepel te laten lopen.

Tip 1: Stop nooit met “achter je kont aan” opruimen!

Ruim de spullen op of maak iets schoon terwijl je bezig bent.

Een paar voorbeelden:

Gewoonte nummer 2 van de 10 gewoontes om een opgeruimd en schoon huis te houden is de vaatwasser ‘s avond leeg te ruimen voor het slapen gaan. Wanneer je ‘s avonds televisie kijkt, kun je de vaatwasser leeg ruimen tijdens een reclameblok.

Wanneer je naar boven loopt kun je de transportmand met spullen die mee naar boven moeten, mee naar boven nemen en de spullen vast opbergen.

Tip 2: Verminder organisatie- en schoonmaaktijd met 60%

Dit klinkt wellicht gek, dat je de tijd die je aan je huishouden besteed kunt verminderen met 60%, maar het kan echt!

Heel simpel door GEEN rommel meer te maken! De een keer aanraken regel zorgt al voor minder rommel, omdat spullen direct opgeruimd worden op hun vaste plek.

Zorg er voor dat er in elke kamer een prullenbak staat, zodat iedereen hun propjes papier, kapotte pennen, snoeppapiertjes en wat al niet meer, direct weg kunnen gooien. Leeg alle prullenbakken iedere avond tijdens de avondroutine in de juiste kliko’s.

Wanneer je aan het koken bent, gooi de verpakkingen direct weg en spoel gebruikte snijplanken, en messen en vorken direct af en zet ze in de vaatwasser, of zorg voor een afwasteiltje met sop, zodat je tijdens het koken alles wat je niet meer gebruikt even snel kunt afwassen, afdrogen en schoon weer op kunt bergen. Dit is gewoonte 6 van de 10 gewoontes om een schoon en opgeruimd huis te houden.

Zorg ook voor een spuitflacon (bijv. een lege glassexfles) met een mix van water en allesreiniger, wanneer iemand knoeit kun je het direct droog deppen met wat keukenpapier en de plek daarna heel snel inspuiten en droogwrijven.

Vuile kleding direct in de wasmand!

Tip 3: Voorkom uitstelgedrag

Hier gaat het over “De als het nog geen 5 minuten tijd kost doe het dan direct regel”  wat er in het kort op neer komt, dat alles wat je nu kunt doen, en nog geen vijf minuten tijd in beslag neemt, dat je dat direct doet.

Van uitstel komt afstel en in huis betekent dat, dat de rommel blijft liggen of dat bijvoorbeeld de ochtend- en avondroutine wel één dagje over geslagen kunnen worden en één dagje worden er al snel twee en zo heb je binnen afzienbare tijd je huishouden niet meer op orde.

Tip 4: Kinderen kunnen ook helpen

Kinderen groot en klein kunnen echt helpen met de huishoudelijke taken, uiteraard moet je wel kijken naar hun leeftijd, maar ze kunnen van kleins af aan al leren dat ze hun bed openslaan wanneer ze wakker worden en dat wanneer ze wat groter zijn, ze ook hun slaapkamerraam open zetten, zodat de kamer tijdens het ontbijt kan luchten.

Na het ontbijt kunnen ze dan hun bed opmaken. Tuurlijk zal het dan niet zo netjes zijn als waneer jij het zelf zou doen, maar op deze manier leren ze het wel. (je kunt het bed zodra ze hun kamer uit zijn, altijd even wat strakker opmaken ;-) )

Ook kunnen kinderen zelf hun vuile was in de wasmand doen en helpen met het speelgoed op te ruimen.

Wanneer de kinderen wat groter zijn kunnen ze helpen met de tafel te deken en af te ruimen en de afwas doen of de vaatwasser uitruimen.

Op deze manier leren ze, dat je altijd ergens je best voor moet doen en dat dingen niet zomaar van zelf gaan.

Tip 5: Maak een To do lijstje

Maak voor elke dag een dingen te doen lijstje, dit kan op de achterkant van een envelop of in een schriftje, net wat voor jou het handigste is.

Schrijf hier per dag in wat je de dag gedaan wilt hebben en begin hierbij met het belangrijkste. Vink af wat je gedaan hebt.

Bijvoorbeeld:

  1. De ochtendroutine
  2. Medicijnlijn bellen, voor nieuwe medicatie
  3. Biebboeken terug brengen
  4. Vriendin bellen om koffie afspraak te maken
  5. Sporten
  6. Fruit halen
  7. Avondroutine

Wat niet gelukt is, zet dat boven aan het lijstje van de volgende dag, deze lijstjes werken ook wanneer je overdag aan het werk bent. Zo weet je wat je ‘s avond nog moet doen.

Suggesties van Google Ads

Informatie over "5 tips voor een georganiseerd huishouden"

5 huishoudorganisatie geheimen

Auteur: Juffrouw Zwabber
Gepost op dinsdag 12 juli 2016 - 746x gelezen

Categorie: Tijd en Organisatie
Tags:

Suggesties van Juffrouw Zwabber

De als het nog geen 5 minuten tijd kost doe het dan direct regel De als het nog geen 5 minuten tijd kost doe het dan direct regel

Voorkom uitstelgedrag

10 gewoontes om een opgeruimd en schoon huis te houden 10 gewoontes om een opgeruimd en schoon huis te houden

10 gewoontes waarmee je je huis netjes en opgeruimd houdt.

Magneetplekken met rommel voorkomen Magneetplekken met rommel voorkomen

Wat is een magneetplek en hoe voorkom ik stapels met rommel?

Reacties

Vertel ons wat je vindt...
oh enneh... wil je ook je eigen plaatje bij je reactie, maak er dan snel eentje bij gravatar!